A Polski Fiat 125p története

A legendás Polski Fiat 125p (a kisautó Fiat 126p mellett) egyike volt annak a két autótípusnak, amely a 70-es és 80-as években uralta a lengyel utakat.
A Polski Fiat 125p gyártását a Fabryka Samochodów Osobowych kezdte meg 1967 novemberében, Varsóban. Megjelenése óriási ugrást jelentett a minőség és a technológia terén, szemben a korábban Lengyelországban gyártott Syrena és a Warszawa modellekkel. 
A 60-as évek elején a lengyel mérnökök lázasan dolgoztak egy új generációs gépkocsi ötletén, amely felveheti a versenyt a külföldi gyártók termékeivel. Végül 1965-ben a FSO licencszerződést kötött az olasz Fiattal és közösen létrehozták a Polski Fiat márkanevet. Az ezt követő két évben az olasz mérnökök segítségével előkészítették az autó pontos tervét és a gyártás folyamatát. A Polski Fiat 125p az olasz Fiat 125-ös modelljének lengyel megfelelője lett, az alváz hasonló volt, de karosszéria különbözött és a motor, valamint a hajtáslánc a kifutó Fiat 1300/1500 tulajdonságait örökölte. A két modell természetesen számos más dologban különbözött egymástól, a lengyel Fiatnak kerek fényszórói voltak szögletes helyett, az indexburája narancssárga volt, lökhárítói egyszerűbbek lettek és hűtőrács került rá. 1967-ben megkezdődhetett az ikonikussá vált Polski Fiat125p gyártása.
A következő évben több mint 7000 darabot gyártottak belőle, és a termelés 1971-ben elérte a hatvanezret. Az autó rögtön a Lengyel Népköztársaság autóiparának első számú szereplőjévé vált, birtoklása a presztízs jelévé vált az országban.
A 70-es évek közepén a kocsi népszerűsége töretlen volt. 1973-ban kissé megújult az autó kinézete, amikor a krómozott hűtőrács helyére fekete műanyag került. 1975-ben egy komolyabb korszerűsítést követően új belső kialakítást kapott, valamint számos külső burkolati elemen is változtattak, például a lámpákon és az első és hátsó lökhárítókon. 

Az autó ekkora már meghódította a külföldi piacokat is, exportálták Németországba, Ausztriába, Franciaországba, Nagy-Britanniába, a Benelux államokba, de még Egyiptomban, Venezuelában, Kolumbiában, Thaiföldön és Indonéziában is adtak el belőle. Irak, Irán, Kína, Szíria és India is vásárolt belőle, így túlzás nélkül állítható, hogy az egész világon ismerték. 
A gyártás során felmerült az autóversenyzés lehetősége, az autót a kezdetektől sikeresen használták a lengyel rali versenyzők. 1972-ben kategóriájában még a rangos Monte Carlo Rallye-t is megnyerte. 
1977 után a lengyel Fiat 125p elvesztette régi báját, és az 1983 után készült példányok már csak  elődeik árnyékai voltak. A minőség romlása annyira látható volt, hogy a Fiat úgy döntött visszavonja az engedélyt, ezért a „Polish Fiat” elnevezést megszüntették és FSO 125p-re változtatták. A Lengyel Népköztársaság bukása után a lengyelek a lehető leghamarabb szerették volna álmaikat megvalósítani, ezért tömegesen váltottak a nyugati autókra. Mindenki arra vágyott, hogy egy BMW, Audi vagy Toyota boldog tulajdonosa legyen, ezért a Fiat gyorsan elkezdett eltűnni az utcákról. A 90-es évek elején úgy döntöttek, hogy beszüntetik a „Nagypolszki” gyártását és az utolsó FSO 125p (száma: 1 445 700) 1991. június 28-án legördült a szalagról. Ez a történelmi példány túlélte az elmúlt évtizedeket és napjainkban is látható még alkalmi kiállításokon, többek között a Varsói Műszaki Múzeumban.
Az autó népszerűségének köszönhetően számos becenevet kapott. Lengyelországban sokan „Kredens” (szekrény) vagy „Kant” (él) becenévvel illetik, míg a fiatalok körében népszerű a „Bandyta”, „Bandzior” (bandita) elnevezés. A leggyakoribb becenév azonban a „Duży Fiat” (nagy Fiat) a Polski Fiat 126p miatt, amit méretéből kifolyólag „Maluchnak” vagy „Maly Fiatnak” (pici, kis Fiat) becéznek. Magyarországon a három leggyakoribb becenév a „Nagypolski”, a „Nagypolák” és a „Nagypók”.

Üdvözöllek Krakkóban, Európa egyik legmenőbb városában!

Óvárosa talán nem óriási, de tele van olyan látnivalókkal, amelyekért érdemes napokat, heteket eltölteni benne. A Kazimierz negyed nyugodt hangulata, a Visztula folyó csendje, a Rynek Główny hatalmas tere és a Mária-templom csodálatos díszlete mind vonnza a turistákat és minden bizonnyal téged is levesz a lábadról.

A lengyel konyha és a helyiek vendégszeretete pedig megteszi a maradékot, hogy itt mindenki otthon érezze magát. A legenda szerint pedig még a város szellemei is szívesen kalandoznak az utcákon, így talán találkozol velük te is…

Pomorska utca – Múzeum

A Pomorska utca 2. szám alatt található épület tragikus múltját ismerhetik meg az ide látogatók, egy nem túl nagy, ugyanakkor felkavaró kiállítás keretein belül.Maga az épület 1931 -1936-ból származik, amelyet a Nyugati Határvidék Védelmi Szövetsége épített és a...

Jan Matejko ház

Jan Matejko nemcsak tehetséges festő, és a lengyel művészek több generációjának oktatója volt, hanem lelkes és szenvedélyes gyűjtő is. Életének és munkásságának állít emléket, az egykori szülő- és lakóházában berendezett múzeum.Az ulica Floriańska 41. szám alatt...

A Collegium Maius és a Jagelló Egyetem Múzeuma

A Collegium Maius a Jagelló Egyetem és egyben Lengyelország legrégebbi egyetemi épülete, csodálatos példája a gótikus építészetnek. Az 1364-ben épült egyetemi házat a Főtértől néhány lépésnyire, az ulica św. Anny és ulica Jagiellońska sarkán találjuk.A Collegium...

Auschwitz-Birkenau Emlékhely és Múzeum

A náci Németország legnagyobb koncentrációs táboraként működő Auschwitz-Birkenau komplexumot  a II. világháború alatt, 1940-ben hozták létre, a németek által megszállt dél-lengyelországi Oświęcim városának közelében, Krakkótól mintegy 70 kilométerre. Működése...

Hipolit ház Múzeum

A Hipolit ház meglátogatása egy újabb érdekes időutazás a múltba. A Mária-templom szomszédságában álló épület arról a kereskedő családról kapta a nevét, amelyik tulajdonosa volt a XVII. század első felében. A ház maga jóval korábbi, a XIV. században épült, később...

Rynek Underground – Múzeum a föld alatt

A Főtéren sétálgatva az ember nem is gondolná, hogy alig 4 méterrel a talpa alatt egy egészen más világ rejtőzik. A Rynek Underground egy egyedülálló múzeum, amely több mintegy 4000 négyzetméteren mutatja be Krakkó múltját az érdeklődőknek. 2005-ben a krakkói...

Hölgy hermelinnel

A Hölgy hermelinnel Leonardo da Vinci egyik leghíresebb festménye, amit te is megcsodálhatsz, ha Krakkóban jársz.A kép sorsát egészen a XVIII. száazd legvégéig homály fedi. Legelőször 1800-ban bukkant fel, amikor Adam Jerzy Czartoryski a családi gyűjtemény...

Sas Patikamúzeum

Tadeusz Pankiewicz alázatos és szerény alakja viszonylag ismeretlen a külföldiek, így a magyarok előtt is, pedig szerepe meghatározó a krakkói gettó történetében.Édesapja Józef Pankiewicz, két évvel fia születése után 1910-ben alapította gyógyszertárát Podgórzeban a...

Oskar Schindler gyára

Oskar Schindler neve bizonyára sokaknak ismerősen cseng az 1993-ban forgatott, Schindler listája című filmből. Spielberg dokumentarista stílusú alkotása a szudétanémet gyáros és üzletember igaz történetét meséli el, aki a második világháború alatt mintegy 1200 zsidót...